onsdag 30 maj 2012

Att känna ren panik




Lovade ju att uppdatera er ang lille V ' s tillstånd.
Efter att ha varit på toa och haft diarré och kräkts 3 gånger på kort tid så kräktes lille V helt plötsligt något som såg ut som choklad. Blev genast orolig för jag misstänkte att det kanske var blod och ringde på klockan. En sköterska kom in till oss ganska omgående, tittade i kräkpåsen och försvann lika fort ut med orden att hon skulle kontakta läkaren.
Hennes agerande och ord bekräftade vad jag misstänkte- att det var blod, om än levrat, som lille V hade kräkts och jag kände paniken stegra sig i bröstet på mig.

Efter 10 min ungefär så kom läkaren in till oss och hon bekräftade att det var blod som hade kommit upp och att det fanns flera olika anledningar till detta. En av de kunde vara sköra slemhinnor. Men hon undersökte lille V ordentligt och eftersom han hade sådana magkramper så ville hon ge honom ett lavemang för att utesluta ev tarmvred. Så sköterskan kom och vi hamnade åter på toa. Stackars liten vad ont han hade i magen!
Men det verkade hjälpa för en del av kramperna släppte och efter att både läkaren och en kollega undersökt lille V igen så fick vi lämna barnakuten vid strax efter kl 01.
Däremot skulle vi komma tillbaka om han inte blivit bättre inom de närmaste dagarna, om han fortsätter att kräkas blod eller om magkramperna eskalerar.
Hela gårdagen gick dock i orons tecken. Lille V är oerhört medtagen och vill bara ligga ner när han är vaken. Jag fick i honom lite lite mat igår men drickat får jag ff slåss med honom om. Han har fortfarande rejält ont i magen och rejäla diarréer. Men efter att han fått behålla det lilla han ätit i flera timmar så kräktes han igen igår kväll och då bröt jag ihop. Som tur är så kunde jag rådgöra med mina föräldrar som är sjukvårdsutbildade och vi resonerade oss till att stanna hemma.
Idag, ons så verkar lille V lite piggare. Han åt lite yoghurt nu på morgonen men han vill fortfarande bara ligga ner och magkramperna fortsätter. Jag håller tummarna för att det trots allt går åt rätt håll för jag är oerhört uttömd på energi just nu efter att ha vakat över lilla M och lille V nu i 7 dygn.


Mrs K

Inga kommentarer: