torsdag 17 november 2011

Väggschablon

Jag har haft en schablon från Petit Crapaud liggandes uppe på ett skåp i några månader. Har inte riktigt vetat var jag vill ha den någonstans. Jag har också haft en stor vägg i vardagsrummet som sett bedrövlig ut och som skrikit till mig" gör om mig". Sagt och gjort - schablonen hade hittat sin plats....

Schablonen


För att göra en lång historia kort så är det nog den (ursäkta) jävligaste ide´ jag någonsin kommit på. Efter att har svettats mig blå med att få bort all skyddsplast och fått schablonen på plats ordentligt  (trodde jag) så började jag stompa ditt svart färg.
När jag var klar drog jag bort schablonen och blev helt förtvivlad- det hade läckt ut färg runt kanterna!!
Jag blev helt tokig och fick för mig att tvätta bort färgen( vattenbaserad) bara det att en del av färgen hade redan satt sig. Så efter en omgång vatten, Ajax universal och Svinto så fanns bara något luddiga konturer kvar av texten.
Det funkar ju inte så det var bara att plocka fram den svarta färgen igen och en smal pensel och börja fylla i färgen. Det tok lång , lång tid.

Det blev ok, men perfektionist som jag är så fick jag ju lov att komma en lösning för att få det mer än bara ok. Lösningen på detta blev att plocka upp vit väggfärg och måla utanför konturerna för att få så skarpa kanter som möjligt.

slutresultatet

Så, nu är det färdigt och resultatet blev med mina mått ok trots allt, men långt ifrån bilden jag hade i mitt huvudet när jag började.

Så kära läsare, mitt råd är som följer - måla aldrig schablon på en lite skrovlig vägg utan välj en helt slät för bästa resultat!!

Med ljuskronan i förgrunden




Inga kommentarer: