lördag 10 mars 2012

Att vara en del av något större...


Bilden ovan är en nedskriven familjehistoria, funnen i en väldigt gammal bibel som min pappa har i sin ägo.. Den visar namnen på min farmors mors föräldrar och syskon. Längst upp står föräldrarnas namn- Carl Edvard Råbert Carlson och Erica Wilhelmina Charlotta samt alla deras 11 barn. Av dessa 11 barn så överlevde 6 stycken. Resten dog som barn.
Edith Maria Hennrika var min farmors mor och Ann Erika var min farmors moster och min pappas högt älskade "mormor"...

Det är även efter Ann Erika som jag blivit döpt- men med tilltalsnamnet Anna. 
Det här är en del av min historia, en historia som faktiskt är rätt fantastisk. Min farmors far var dansk och porslinsmålare på De Kongelige Dansk i Köpenhamn. Hans svarta hår och bruna ögon fördes vidare till min farmor och i sin tur vidare till min pappa. Det svarta håret fick inte jag ärva men däremot de bruna ögonen. 

Nu, sitter jag här, gift med en kille vars farfar flydde Danmark under andra världskriget, och med tre fantastiska och brunögda barn...

Arvet lever vidare, både mitt danska arv och min mans... Tillsammans är vi del av något så mycket större...

Visst är det fantastiskt???


3 kommentarer:

jenny sa...

Härligt att pappret finns sparat, det måste ni vara rädda om.
När man tänker efter att man tillhör historien, blir livet ganska stort och förunderligt.
Roligt att du vet efter vem du är döpt. Spännande.

jenny sa...

Härligt att pappret finns sparat, det måste ni vara rädda om.
När man tänker efter att man tillhör historien, blir livet ganska stort och förunderligt.
Roligt att du vet efter vem du är döpt. Spännande.

Hammarsbacken sa...

Vilket vackert textat papper. Och vad kul att det är din egen historia.
Kram Sonja.