torsdag 16 februari 2012

Vad tränar ni och varför???




Bilden tog jag igår när jag tränade hemma.

Att röra på sig i någon form varje dag är en sak jag försöker prioritera högt upp. Jag är uppvuxen i en familj där friluftsliv alltid stått högt upp på listan och vintrarna spenderades antingen i slalombacken eller i längdspåret. Något jag är otroligt tacksam för som vuxen då jag fullkomligt älskar att röra på mig och att vara ute i naturen.

När jag var liten dansade jag balett i många år för att sen totalt fastna för gruppträning och styrketräning. Det är även det jag jobbar med nu idag. Men från att ha varit en total fitness nörd så har jag nu, som 3 barnsmamma ett betydligt mer sunt och avslappnat förhållande till träning och mat.

Jag har valt att inte jobba som instruktör nu under min mammaledighet då jag kände att jag behövde ett välbehövligt avbrott från just gymvärlden. Däremot har jag fortsatt att träna hemma. Långa promenader med lilla M i barnvagnen, löpning tillsammans med en kompis, Body Pump hemma i tvättstugan ( jo det går faktiskt), konditonsträning på en stepper och bara enkel styrketräning med hantlar och kroppen själv som motstånd...

Allt går och det handlar inte om så mycket tid. 40-60 min några gånger i veckan.

Tyvärr är det, trots den höga prioriteringen, träningen som får ge vika i perioder då barnen är mycket sjuka och jag inte får mycket sömn. När det egentligen borde vara tvärtom för det är genom träningen jag hämtar ny energi ...

Så i måndags slog jag näven i bordet och bara bestämde mig, att från och med nu så är det egentid mån, ons och fre med träning för mig själv. Hinner jag med mer träning där emellan så är det bonus (förutom promenaderna)
Så nu ser mitt tränings schema ut som följer;

Mån ;kondition min 40 min+ styrketräning 20-30 min
Tis; promenad 
Ons; kondition min 40 min + styrketräning 20-30 min
Tors; Yoga
Fre; kondition min 40 min + styrketräning 20-30 min

Så fort det töat lite mer så ska jag och E börja springa igen. Det gick så himla bra tills det small till och blev -10. Då sa min astma stopp, tyvärr...

Tränar ni och i så fall vad? Är träningen en del av er vardag precis som för mig eller är ni periodare???
Skriv och berätta så kan vi tillsammans hjälpa varandra genom att peppa och pusha!!


2 kommentarer:

jenny sa...

Jag går promenader två gånger om dagen. Har hund, så jag kommer ju alltid ut. När det är barmark försöker jag att gå i intervaller.

Jag vet vad du menar med att gilla uteliv. Jag arbetar på en förskola med inriktnng utomhuspedagogik och det är härligt.

En pointe sa...

Hade det funnits ett dagis här i den delen av Gbg som vi bor i så hade mina barn absolut gått där. Jag gillar den tanken mycket.
Skönt att kunna vara ute mycket även på arbetstid.